Skip to main content

OVER HET WEVA PROJECT

Zero-emission binnenvaart

Home » Over WEVA

Klimaatneutraal.
In 2023.

Emissievrije binnenvaart. Dat is waar de sector zich hard voor maakt. Om hierin te slagen zijn er innovatieve demoprojecten nodig.

WEVA is zo’n demoproject. Met een grote groep partners wordt op dit moment hard gewerkt aan de realisatie van het eerste nieuwbouw waterstof-elektrische binnenvaartschip ter wereld. Op dit moment wordt Ms Antonie afgebouwd bij Concordia Damen in Werkendam. Na de zomer glijdt dit innovatieve schip volledig schoon en stil door het Nederlandse landschap.

100% CO2-reductie

Waterstofelektrisch varen betekent een CO2-reductie van 100%

100% NOx-reductie

Ms Antonie heeft straks geen uitstoot van stikstofoxiden.

100% fijnstof reductie

Zeg maar dag tegen fijnstof. Wij brengen dat terug naar nul.

Samenwerken

De kracht van het collectief.

Samen werken aan een groenere en duurzame wereld. Juist door samen op te trekken, ontstaan de slimste ideeën. Binnen het WEVA project werken diverse partijen nauw samen aan het realiseren van een gedeelde droom: zero-emissie binnenvaart.

We weten dat het roer om moet. Door de inzet van de partners en subsidies van diverse overheidsinstellingen kunnen wij met dit demoproject laten zien dat de toekomst van de binnenvaart volledig duurzaam kan zijn.

Partners

Een circulaire keten

Bijproduct Nobian wordt brandstof Ms Antonie

Nobian is een Europese leider in de productie van essentiële chemicaliën voor industrieën. Harm Lenten vaart al jaren zout van Delfzijl naar de Nobian fabriek in de Botlek. Van zit zout maakt het bedrijf onder andere, chlooralkali, chloormethanen en waterstof.

Het mooie aan het WEVA project is dat de waterstof die wordt gemaakt uit het zout straks als brandstof dient voor Ms Antonie. Zo ontstaat een circulaire keten waarin industrie en transport elkaar onlosmakelijk vinden.

WEVA Quotes

Het emissievrije vervoer tussen Delfzijl en Rotterdam is hét voorbeeld hoe je samen met alle partijen in de keten, van ondernemer tot verlader, grote ambities op gebied van klimaat echt waar kan maken. We leggen nu samen de kiel voor het verder verduurzamen van het vervoer over water.

NPRC

Nobian heeft de ambitie om in 2040 klimaatneutraal te zijn. Het vergroenen van het transport van onze producten is daarin een belangrijke stap. We vinden het belangrijk samen met onze partners bij te kunnen dragen aan innovaties om te komen tot schaalbare oplossingen voor groen transport. Daarnaast wil Nobian ook leidend zijn in de productie en toepassing van groene waterstof.

Nobian

We zijn trots om deel uit te maken van het WEVA project. Samen realiseren wij een nieuwe en werkende waterstof waardeketen. We kijken er naar uit om het ms Antonie te water te zien gaan als voorbeeld voor vele schepen die erna komen.

HyEnergy TransStore

Van de tekentafel naar de afbouw nu in Werkendam. Het gaat nu echt gebeuren en ik kijk er nu al naar uit om straks de eerste kilometers geruisloos én emissieloos door Nederland af te leggen.

Lenten Scheepvaart

Lenten Scheepvaart

Harm Lenten komt uit een echte binnenvaartfamilie.

Zijn overgrootvader voer al met een Tjalk over het IJsselmeer. Sinds 2002 is Harm met Ms Antonie op de Nederlandse rivieren en kanalen te vinden.

Het waterstof-elektrische schip dat nu in de vaart komt is officieel zijn derde Ms Antonie. Het schip is vernoemd naar zijn vader.

OVER LENTEN SCHEEPVAART