Skip to main content

NIEUWS

Maritime Sisters: ontmoet de toekomst van de binnenvaart

Heerlijk om weer even op een scheepswerf te zijn en de geur van gelast staal op te snuiven. Herinneringen komen boven, want we zijn om de hoek van Werkendam opgegroeid. En wat komen we hier graag, want nog steeds zit hier veel maritieme bedrijvigheid. Een netwerk van binnenvaartschippers, werven, toeleveranciers, dienstverleners en overheid om die broodnodige innovaties te realiseren voor onze duurzame maritieme toekomst.


Zo ook het eerste (nieuwbouw) waterstof binnenvaartschip. Het geheim achter deze innovatie? Absoluut prachtige technologie, maar vooral: mensen!

Tijdens de TKI-bijeenkomst afgelopen maand hadden wij het er nog over: wat is nou de ‘human factor’? Nou wat ons betreft illustreert deze geweldige innovatie precies dat. Dankzij mensen met lef, daadkracht en doorzettingsvermogen is deze droom in vijf jaar omgezet in realiteit. We vergeten het weleens, maar gemiddeld 70% van de slagingskans van innovaties wordt bepaald door de ‘human factor’. Het kan een innovatie dus maken of breken. We horen het maandag in alle speeches terug: dit consortium bestaat uit een bijzondere groep mensen die zonder twijfel voor de eerste optie gingen.

Circulaire kans

Het gaat om het WEVA-project, wat staat voor ‘Waterstof Elektrisch Vrachtschip Antonie’. WEVA is een samenwerking tussen onder meer binnenvaartcoöperatie NPRC, Nobian Industrial Chemicals, Concordia Damen Shipbuilding, Koedood Marine, HyEnergy, Nedstack en natuurlijk Harm Lenten van Lenten Scheepvaart. We vinden het geweldig hoe dit ambitieuze project werd getriggerd door een circulaire kans, namelijk de groene waterstof die als bijproduct vrijkomt bij Nobian én wordt geproduceerd met het zout dat de Antonie straks gaat vervoeren.

Op 30 maart 2022 gaf minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) het officiële startschot voor de bouw van het eerste nieuwbouw binnenvaartschip dat op waterstof gaat varen. Een jaar later ligt het casco van de Antonie bij Concordia Damen afgemeerd voor de afbouw door CCM3. We krijgen een bouwupdate én een rondleiding door Harm Lenten.

Wereldprimeur

Toen NPRC deze kans onder de aandacht bracht stapte hij meteen in. En dat geldt niet alleen voor de andere partners, maar ook voor het ministerie van IenW, de provincie Zuid-Holland en Havenbedrijf Rotterdam. Maar het zijn vooral de mensen die persoonlijk betrokken zijn die het mogelijk maken.
Samen gaan deze koplopers de binnenvaart voorgoed vergroenen met het eerste state-of-the-art waterstof-elektrische nieuwgebouwde droge-ladingschip. En daar blijft het niet bij.

Ze werken niet alleen aan een wereldprimeur, deze partijen zijn ook bereid hun lessen en inzichten te delen om emissievrije binnenvaart op te schalen. Laat je horen voor dit consortium dat de daad bij het woord voegt en werkt aan onze duurzame maritieme toekomst en deel dit geweldige nieuws. Wij kunnen niet wachten op de doop en een transport tussen Delfzijl en Rotterdam.

Dit artikel verscheen eerder op de website van Schuttevaer.

Meer weten?

Neem contact op

Heb jij vragen over dit innovatie waterstof-elektrische binnenvaartschip? Of wil je meer weten over de resultaten? Ik beantwoord ze graag.

Harm Lenten
harm@wevaproject.nl