PERSBERICHT
Aankomst casco waterstof-elektrische Ms Antonie in Rotterdam
28 februari 2023 – Rotterdam
Het casco van Ms Antonie is gelost in de Waalhaven. Na een reis lange reis vanuit China is het casco van het eerste nieuwbouw waterstofaangedreven binnenvaartschip ter wereld in Nederland aangekomen. Na de tewaterlating is het casco met duwboot L’Avenir richting Werkendam vertrokken.
Het casco is de komende maanden in goede handen bij scheepsbouwer Concordia Damen in Werkendam. Hier kan de afbouw van de waterstofinstallatie met opslagtanks in het voorschip beginnen. Met groene waterstof gaan we straks aan boord elektriciteit maken. Deze wordt in accu’s opgeslagen, zodat wij volledig klimaatneutraal en stil varen.
Ms Antonie staat beter bekend als het Waterstof-Elektrisch Vrachtschip Antonie (WEVA). Het schip krijgt een innovatie brandstofcelvoortstuwing aan boord. In het voorschip komt de waterstofinstallatie met brandstofcel, opslagcontainers en accupakket. Met groene waterstof wordt aan boord elektriciteit opgewekt en vervolgens in accu’s opgeslagen. Dit betekent emissievrij en stil door Nederland varen.
In opdracht van binnenvaartcoöperatie NPRC vervoert Ms Antonie straks zout voor Nobian van de Eemshaven naar de Botlek in Rotterdam. Hier maakt de chemicaliënproducent van het zout chloor met als bijproduct waterstof. Deze wordt met behulp van windenergie, middels elektrolyse, omgezet in groene waterstof. Dit levert een bijzondere integratie van industrie en logistiek op waarbij een bijproduct van een productieproces helpt bij het verduurzamen van transport. Zo ontstaat een circulaire keten.
Meer weten?
Neem contact op
Heb jij vragen over dit innovatie waterstof-elektrische binnenvaartschip? Of wil je meer weten over de resultaten? Ik beantwoord ze graag.
Harm Lenten
harm@wevaproject.nl